Dit blog is een aanvulling van Beverse Weetjes, met nieuwtjes, activiteiten, links van om en rond Beveren-Leie en verder.
Een kijkje nemen op Beverse Weetjes klik op onderstaande logo!
12-01-2012
André Demedts
André Demedtsjaar 2012
"Mag ik mij even kort voorstellen? Ik ben een 25-jarige vrijwilliger van het André Demedtshuis en ben samen met een aantal andere jonge vrijwilligers bezig met een verfrissing van het André Demedtsmuseum in Sint-Baafs-Vijve. In 2012 is André Demedts immers 20 jaar overleden. In dat kader wil de Werkgroep André Demedtsmuseum een nieuw André Demedtsjaar in het leven roepen", weet Bert De Smet.
Andre Demedts klik hier was een Vlaams schrijver en cultuurpromotor, afkomstig van Sint-Baafs-Vijve. Hij verhuisde later naar Waregem, waar hij leraar was in het Heilig-Hartcollege en daarna naar Kortrijk toen hij directeur van BRT Kortrijk (nu Radio 2 West-Vlaanderen) werd. Demedts schreef onder meer de romantetralogie De eer van ons volk, de repressieroman De levenden en de doden en flink wat pakkende gedichten zoals Lof zij het land, Gelegenheidsvers en Mijn moedertaal. André engageerde zich in de KAJ en het Vlaamse verenigingsleven. Zo stond hij onder meer aan de wieg van het Komitee voor Frans-Vlaanderen, cultuurtijdschrift Ons Erfdeel, kunsttijdschrift Vlaanderen en was hij de inspirator van vele culturele instellingen (o.a. Festival van Vlaanderen). Demedts werd in 1966 ereburger van Sint-Baafs-Vijve en in 1986 van Waregem.
In naam van de Stuurgroep André Demedtsjaar 2012 doe ik dan ook graag een warme oproep om als individu of via uw vereniging/organisatie mee te werken aan het André Demedtsjaar, hetzij in Sint-Baafs-Vijve (Wielsbeke), Waregem, Kortrijk of elders. Bedoeling is om in het najaar van 2012 of het voorjaar van 2013 rond Demedts een activiteit te organiseren of een publicatie te verzorgen. Het is vooral de bedoeling om met een open, frisse en moderne geest de cultuurpromotor-schrijver via een mix van initiatieven terug onder de aandacht te brengen.
In de loop van de komende maanden start de digitale communicatie rond het André Demedtsjaar via www.bloggen.be/andredemedtsjaar2012, klik hiervia Twitter en via Facebook. Suggesties voor en aankondigingen van activiteiten zijn welkom bij coördinator Bert De Smet.
Als u nog vragen en/of opmerkingen heeft, geef dan gerust een seintje via onderstaande contactgegevens. Bert De Smet Coördinator André Demedtsmuseum & André Demedtsjaar 2012 Tel: 0495/14.41.83 Email: bertdesmet86@hotmail.com
Zevende Apres-ski happening Unizo Desselgem steekt na het enorme succes van de voorbije 6 jaren opnieuw de schouders onder Apres-ski happening op zaterdag 21 januari 2012 vanaf 16 uur met gratis inkom.
Zoals vorige jaren gaat dit evenement door in de sporthal te Desselgem (Georges Coornaertdreef) Op deze happening zullen middenstanders en verenigingen hun producten (drank en voeding) tekoop aanbieden in houten chalets. Er werd ernaar gestreefd dat elke middenstander of vereniging een ander product verkoopt. De integrale opbrengst gaat naar de deelnemers en voor de verenigingen is dit een ideaal moment om hun kas te spijzen.
Special Guest Om nog meer sfeer te creëren en inspelend op de huidige trends met interesse voor schlagers zorgt Unizo Desselgem voor een special guestoptreden van Yves Segers (ex-toast) .. amibiance en sfeer verzekerd !!
Naast Unizo Desselgem nemen volgende zelfstandigen en verenigingen deel Golden River Schutters, Kasteelstraete, Jakkedoe, Minivoetbal Desselgem, Handbal Desselgem, Rock Waregem, Mariekes Cocktailbar, De Casa-Stampers, Leikant, De Piekedames, Jong Vijve, Waregem Gavertennis, Biertonnekes, Volley Giks Dames, MVC Ascot, Shannen Girls, Dansschool Beyaert, Jong Unizo.
Zoals vorig jaar schenkt Unizo Desselgem een prijs (1 vat pils) aan de deelnemer met de mooist versierde chalet in het kader van de après-skisfeer. De beoordeling zal door een jury van 5 leden gebeuren.
Na 3 geslaagde edities pakt Unizo Desselgem uit met de 4° beurs voor mini-ondernemingen mini-ondernemingen in de kijker. Het is voor Unizo een ideale gelegenheid om het zelfstandig zijn te motiveren en te ondersteunen in deze moeilijke economische tijden.
Deze beurs gaat door op vrijdag 20 januari 2011 vanaf 18 uur, in de sporthal te Desselgem. Aan de deelnemende mini-onderneming die het grootste aantal bezoekers meebrengt, koopt Unizo Desselgem voor 250 euro aan producten ter ondersteuning van deze mini-onderneming.
Met 20 deelnemers zijn volgende scholen vertegenwoordigd : O.L.V Hemelvaartinstituut Waregem, Katho- Hantal Kortrijk en Roeselare, Sint-Theresia-instituut Kortrijk, Pleinschool Broelkant, Regina Pacis Tielt, Sint-Amandscollege Noord, Sint-Amandscollege Kortrijk, Spes Nostra Heule, Ter Groene Poorte Brugge.
Vrijkaarten voor deze beurs zijn te bekomen bij de deelnemende mini-ondernemingen en bij de Desselgemse zelfstandigen.
Start nieuwe fases in heraanleg N43/N382 in Waregem
In april 2010 startte de eerste fase voor de heraanleg van het gevaarlijk kruispunt van de Gentseweg (N43) met de Expresweg (N382) in Waregem. In juni 2011 ging de nieuwe brug over de Gentseweg open voor verkeer. Met de realisatie van een brug krijgt dit gevaarlijke kruispunt een verkeersveiligere inrichting. Tegelijk moet een herinrichting van dit kruispunt ook de vele fileproblemen wegnemen. Ondertussen werden rioleringswerken uitgevoerd langs de Expresweg. Vanaf 13 januari starten opnieuw voorbereidende werken voor de volgende fases. De werfzone van de volgende fases situeert zich tussen de pas aangelegde brug en de Roterijstraat (inclusief kruispunt).
Voorbereidende werken Om de nutswerken in de werfzone mogelijk te maken, worden eerst de bomen gerooid. Tegelijk worden ook al de sokkels geplaatst voor de nieuwe verlichtingspalen.
Nutswerken (fase 2) Vanaf eind januari kunnen dan de nutsmaatschappijen hun leidingen verplaatsen en vernieuwen. Deze werken zullen vermoedelijk 3 maanden duren. Tijdens deze nutswerken kan het verkeer op de N43 slechts over 1 rijstrook. Enkel verkeer vanuit Kortrijk richting Gent blijft toegestaan. In omgekeerde richting moet een omleiding gevolgd worden via de Vijfseweg, Noorderlaan, Westerlaan, Zuiderlaan, Verbindingsweg en de N382.
Infrastructuurwerken (fase 3 5) Aansluitend op de nutswerken kunnen dan de eigenlijke wegenwerken starten. De aannemer heeft 85 werkdagen om de klus te klaren. Dit komt neer op ongeveer zeven maanden werk.
Fase 3: Heraanleg van de Gentseweg onder de pas aangelegde brug. In deze fase proberen we zo lang mogelijk de afrit Wielsbeke richting Desselgem en de oprit van Desselgem richting E17 open te houden voor verkeer. Deze fase is daarom onderverdeeld in twee deelfases: in de eerste deelfase wordt er gewerkt aan de kant van Gent, in de tweede deelfase aan de kant van Kortrijk.
Fase 4: In deze fase wordt de Gentseweg tussen de Expresweg en de Roterijstraat heraangelegd. Er worden rioleringswerken uitgevoerd en middengeleiders geplaatst. De N43 wordt breder gemaakt om aan te sluiten op de bypass met langere strook voor rechtsafslaande besweging naar de Roterijstraat.
Fase 5: Tenslotte wordt het einde van de Roterijstraat heringericht aan het kruispunt met de N43. Hier komt een bijkomende voorsorteerstrook voor linksafslaand verkeer. Ook de lichtenregeling wordt aangepast.
Meer informatie over de precieze timing, fasering en de omleidingen van fase 3 tem 5 volgen later. Handelaars zullen tijdens de werken steeds bereikbaar blijven. Meer wegenwerken in de omgeving klik hier.
Unizo Desselgem neemt de draad van verkoopacties in het verleden terug op met de 1° maand van de klant die loopt van maandag 12 december tot 15 januari 2012.
De klanten kunnen aan de hand van spaarkaarten waardebons winnen bij de deelnemende handelszaken.
Volledige spaarkaarten binnen te brengen bij Drukkerij Meyhui voor 31.01.2012 geven recht op waardebons en op deelname aan de grote tombola met 1.500,00 an prijzen.
De trekking gaat op 11 februari bij een deelnemende zelfstandige. De winnaars worden peroonlijk verwittigd.
WAREGEM: Nieuwe piste voor rijvereniging De Gaverbeek
Rijvereniging De Gaverbeek heeft nieuwe piste.
De rijvereniging De Gaverbeek heeft zopas een nieuwe indoorpiste in gebruik genomen. Door het toenemend succes van de paardensport konden de leden van deze club steeds minder gebruik maken van de manège van het Bloso-sportcentrum. s Zomers stelt het minder problemen omdat de openlucht piste dan volop kan gebruik worden door berijders van schoolpaarden en door ruiters van de club. Voor deze laatsten stelt zich in de winter wel een probleem.
Het bestuur van de rijvereniging heeft, in samenspraak met de Bloso-leiding het probleem ten gronde opgelost. De loods, waar tot nog toe, al het materiaal van Bloso, en de drie clubs De Gaverbeek, lEquino en Military werd ondergebracht, werd vrijgemaakt en in de kortste keren omgetoverd tot een piste met al de nodige voorzieningen voor de ruiters.
Op een prima ondergrond kunnen de ruiters nu hun geliefde sport iedere dag beoefenen van s morgens vroeg tot s avonds laat. Daarbij worden ze niet gehinderd door lesgevers of andere activiteiten. Alleen clubleden kunnen gebruik maken van de piste, en dit dan nog onder strenge voorwaarden op gebied van zorg en onderhoud van de infrastructuur. Weliswaar een zware investering, uitsluitend ten laste van de club, maar die door de leden op prijs wordt gesteld. De club staat ook in voor het onderhoud van een veertigtal paarden die in hun stallen onderdak krijgen. Daarvoor zijn twee personeelsleden in dienst genomen.
Iedereen die kan paardrijden, kan lid worden van de club. Het lidgeld is zeer schappelijk gehouden en er zijn tarieven voor de hele familie. Wie er meer wil over weten, neemt een kijkje op www.gaverbeeek.be klik hier.Ongetwijfeld een nieuwe stimulans voor een sport die voor een groot deel in het verleden de roem en faam van Waregem gemaakt heeft.
Project Beschut Wonen O.L.V. van Lourdes Ziekenhuis Waregem vzw
Doelstelling van het project beschut wonen: het huisvesten en begeleiden van 10 personen die geen voltijdse ziekenhuisbehandeling vereisen en die om psychiatrische redenen in hun leef- en woonmilieu geholpen moeten worden bij het verwerven van sociale vaardigheden en waarvoor aangepaste dagactiviteiten worden georganiseerd. Voor 8 van deze bewoners wordt er huisvesting voorzien in Wakken. De 2 anderen wonen zelfstandig, en krijgen op dat adres begeleiding.
Doelgroep van bewoners: personen tussen de 18 en 65 jaar waarbij een therapeutische werkrelatie bestaande is en die tijdelijke begeleiding nodig hebben op het vlak van woongelegenheid, sociale en administratieve zaken, financiën en zinvolle tijdsbesteding. Naar de toekomst toe moet er duidelijk zicht zijn op een mogelijkheid dat deze personen op zelfstandige basis in de maatschappij terug zullen kunnen functioneren. Vaak gaat het over (jongere) personen met een depressie, een angstproblematiek of een persoonlijkheidsprobleem, die na een crisissituatie (bv echtscheiding of verlies van werk) ondersteuning nodig hebben om hun leven terug op punt te stellen. Er wordt vooropgesteld om maximum twee jaar onder de beschutte woonvorm begeleid te worden.
Vanuit een vastgestelde intakeprocedure worden kandidaat-bewoners gescreend. Hierbij dient de kandidaat-bewoner zich bereid te verklaren om zich (verder) te engageren in de reeds bestaande of recent voorgestelde psychiatrische/psychotherapeutische behandeling gedurende zijn/haar ganse verblijf in de beschutte woonvorm.
Personen met een drugsverslaving, een actief drankgebruik, een mentale handicap, een acute psychose of een delinquent verleden komen niet in aanmerking als kandidaat-bewoners in een intakeprocedure. Er wordt verplicht gewerkt met een huishoudelijk reglement waaraan de bewoners zich te houden hebben (bv geen drug- of alcoholgebruik, niet roken in de woning, respect hebben voor de medebewoners en buurtbewoners, kamers en gemeenschappelijke ruimtes netjes onderhouden ).
De begeleiding gebeurt vanuit een verpleegkundig team, dat bestaat uit een coördinator, verpleegkundigen en een sociaal verpleegkundige. Tijdens de weekdagen is er dagelijks begeleiding voorzien in de woning, evenals bij noodzakelijke verplaatsingen van de bewoners. Tijdens de avond- en weekenduren is er een wachtsysteem voorzien. Wekelijks is er een teamoverleg waarbij de evolutie van het behandelplan van de bewoners besproken wordt. De medische opvolging van de bewoners gebeurt door de eigen huisarts van elke bewoner. De opstart van een project beschut wonen werd reeds in de maand juni 2011 met een vertegenwoordiging van de huisartsen besproken en werd positief onthaald.
Het project beschut wonen is een samenwerking tussen het O.L.V. van Lourdes Ziekenhuis Waregem, het CGGZ Mandel en Leie van Kortrijk en het PZ Heilige Familie te Kortrijk. De Raad van Bestuur en het dagelijks bestuur zal ook bestaan uit een vertegenwoordiging van deze 3 partners.
Nationale sterrenkijkdagen met lokale kijkpost te Vichte
Op 2 en 3 december 2011
Vanaf 19h00 tot 24h00++
De toegang is gratis!!!!!
We zitten weer in de mooiste periode van het jaar waarin de stand van de aarde ons toelaat de sterrenhemel reeds vroeg in de avond te bewonderen. We willen dan ook de vele kijklustigen opnieuw de kans geven om doorheen onze telescopen enkele gekende en minder gekende objecten beter te leren kennen.
Het blijft weliswaar erg moeilijk een donkere locatie te vinden die goed bereikbaar is en toch voldoende donkere hemel biedt in het zuiden wat waarnemen gemakkelijker maakt. Deze plaats bestaat echter nog steeds en is zeker niet ver weg:
Gemeenteschool Beukenhofstraat 38 Vichte
2 en 3 december 2011
Wat is er te zien?
De donkere hemel laat ons toe een uitgebreide initiatie te geven in de vele sterrenbeelden. Onze manier van navigeren aanleren doorheen de duizenden sterretjes om zo andere objecten zoals naburige melkwegstelsels terug te vinden. Deze initiatie zal op geregelde intervallen tijdens de twee avonden plaatsvinden.
De Maan staat in het westen al erg laag aan de horizon in de buurt van het sterrenbeeld waterman en gaat reeds onder in de vroege avond. Dit laat ons de kans om te genietenvan een echt donkere hemel die de sterrenpracht extra naar voor zal brengen.
"Jupiter" is een zeer helder object. De met wolkenbanden gevulde planeet staat tegen middernacht hoog aan de hemel in het sterrenbeeld "vissen". Hier zullen we minstens 4 maantjes zien (van in totaal 65) die om de planeet draaien, evenals de prominent aanwezige wolkenbanden op de planeet met verschillende details en opmerkelijke kleuren.
Een passage van verschillende satelieten en meteoren zullen tijdens de loop van de avond regelmatig zichtbaar zijn.
Verder zullen we van de gelegenheid gebruik maken om onze dichtste extragalactische buren van naderbij te aanschouwen. Het sterrenbeeld "Andromeda" met zijn gekende andromeda-nevel staat hoog boven ons en zal ideaal te zien zijn.
Andere sterrenbeelden (Cassiopea, Perseus, Leeuw, Kreeft, Tweelingen, enz) samen met sterrenstelsels en nevels zullen we ook tonen in combinatie met de andere astronomische verschijnselen zoals een paar sporadische meteoren (beperkt aantal vallende sterren).
Tevens kunnen we nog kennis maken met de wintersterrenbeelden. Het sterrenbeeld "Orion" met zijn fantastische "Orion-nevel" komt in het tweede deel van de avond perfect in beeld, wat een onuitwisbare impressie nalaat in het geheugen van alle bezoekers. Deze nevel is zelfs met het blote oog te zien!
Telescopen
Een ruim telescopenpark zoals een 20 cm Dobson zelfbouwtelescoop, twee 23,5 cm Schmidt-cassegrains, een 20 cm zelfbouw Kutter planetentelescoop 15 cm computergestuurde dobson, 7 tot 15 cm refractoren, diverse binoculairs en nog tal van andere toestellen staan permanent opgesteld om de bezoekers van onze kosmische buren te laten genieten. Samen met deze kijkers staan een 15 tal toegewijde amateurs iedereen graag te woord voor allerhande deskundige uitleg naast de ruimere initiatie die publiekelijk met geluidsinstallatie wordt gegeven, zodat iedereen aan zijn trekken komt. Naast visueel kijken voor elkeen worden er ook live projecties gedaan van de iets moeilijker objecten.
Tentoonstelling
Wie het buitenprogramma heeft doorlopen, of wie zich wenst op te warmen, kan even verpozen binnen en genieten van de uitgebreide contactname met onze leden. De meest uiteenlopende vragen komen er aan bod en worden door de leden vakkundig beantwoord.
Verschillende onderwerpen zijn doorlopend en vrij te bezoeken: Live opstelling radio-astronomie, Spiegelslijpen, Astrofotografie-demo, Werk van de eigen leden, Uitleg door de werkgroep kosmologie, Ruimtevaart en Mars-missie en veel meer...
Vervangprogramma
Het vervangprogramma wordt ook bij goed weer verzorgd en is zeker zo interessant als het waarnemen zelf. Slecht weer is dus zeker geen excuus om dit evenement te missen.
2 opeenvolgende dagen
Om een grotere kans te hebben op goed weer werd de sterrenkijkdag uitgebreid tot twee dagen. Zowel vrijdag als zaterdag zullen wij met een volle bezetting aanwezig zijn. Indien u wenst zeker te spelen, kom dan gerust twee dagen na elkaar. Indien U reeds op vrijdag hebt kunnen kijken dan bent U zaterdag nog steeds even welkom.(Misschien ziet u dan nog veel meer!!!!)
Hoe zijn we te bereiken?
- E17 afrit Deerlijk richting Vichte-Ronse-oudenaarde
- Rode lichten Belgiek voorbij
- Volgende rode lichten (ongeveer 3 minuten) in Vichte-centrum naar
rechts 250 meter na voetgangersoversteekplaats met gele
knipperlichten naar rechts (brandweer en gemeenteschool)
- Ruime parkingmogelijkheden aanwezig aan de overzijde van de straat.
Wat is de Astronomische vriendenkring?
www.astrolab.be/avk/
De Astronomische vriendenkring is een organisatie opgericht in december 1995 die toen bestond uit een 5 tal leden. Deze leden hebben één eigenschap gemeen: ze zijn allen geboeid door alles wat met astronomie te maken heeft. Dit gaat van waarnemen van de sterrenhemel en het zelfbouwen van optische instrumenten, fotografie van de hemelobjecten tot het wiskundig berekenen van planeetbanen en het discussiëren over aanverwante wetenschappen. Momenteel zijn we uitgegroeid tot een kern met 35 actieve leden en een 20 tal steunende leden.
Maandelijks is er een praktische vergadering die vrijblijvend is en waar geen vaste agenda vooropstaat. Ieders vraag wordt er behandeld en er komen steeds nieuwe uitdagende onderwerpen ter discussie. De gehele organisatie is gebaseerd op vrijwilligerswerk en er is geen vaste structuur zoals voorzitters ed. Deze losse vriendengroep versterkt enkel de interesse in astronomie omdat er nooit verplichtingen zijn bij het uitvoeren van onze hobby.
De Astronomische Vriendenkring beslaat de gehele regio Zuid-West Vlaanderen met leden uit o.a. Wevelgem, Ingooigem, Zwevegem, Otegem, Beveren-Leie, Vichte, Harelbeke, Waregem, . Alle lagen van de bevolking zijn terug te vinden in onze vereniging. voorkennis is niet noodzakelijk, alleen een gezonde interesse in astronomie is gevraagd.
De vereniging is overkoepeld door de VVS (Vereniging voor sterrenkunde) die op nationaal vlak de nodige ondersteuning biedt. We werken ook regelmatig samen met de collega astronomen uit West Vlaanderen in het kader van het Regionaal Astro Netwerk. Kijkposten in Oostende, Zillebeke en Ledegem staan eveneens klaar om net zoals AVK U de hemelobjecten te tonen.
De groep telt op gebied van waarnemingservaring en instrumentarium ruime mogelijkheden. Ervaren leden op gebied van astrofotografie(klassiek en met webcam), zon, wiskundige berekeningen, zelfbouw van instrumenten, veranderlijke sterren, en vele andere, werken met kijkers van 7 tot 30 cm diameter en hebben verschillende kijkers in aanbouw om vanuit vaste observatoria vrijblijvend de nodige uitleg te verstrekken aan eenieder die geïnteresseerd mocht blijken.
Eens te meer dankzij onze snelle groei en de vele projecten naar de toekomst toe, zal het AVK een groep zijn om in het oog te houden. U hoort zeker nog van ons!!!
Contactpersonen zijn:
Bruno Nolf Otegem 056/77.91.18
Johan Coussens Harelbeke 056/70.52.81
Philip Doutreligne Ingooigem 0475/34.38.22
Rik Gobert Waregem 0479/98.08.79
alle waarnemingsposten kan U vinden op :
http://www.sterrenkijkdagen.be/index.php?option=com_content&view=category&id=34:west-vlaanderen&Itemid=18&layout=default
De jury van de Gouden Lasso 2012 een initiatief van de Jonge Cowboys- heeft Mirko Savic (35) uitgeroepen tot de beste jonge ondernemer van de regio Zuid West-Vlaanderen.
De selectie komt er na diepgravende gesprekken van de jury met de drie kandidaten die zonder onderscheid een pluim verdienen voor hun dynamisch zelfstandig ondernemerschap. In de gesprekken werd gepeild naar belangrijke aspecten van het ondernemerschap (zie verantwoording hieronder).
Savic Engineering ontwerpt en produceert installaties voor stof- en geurbestrijding, alsook alle toebehoren. Het snel groeiende bedrijf is goed voor 1,4 miljoen euro omzet, telt vijf medewerkers en werd gesticht in 2005.
De keuze voor Mirko Savic (Savic Engineering, Zwevegem, www.savic-engineering.be) is ingegeven door volgende beschouwingen:
-persoonlijk: self made man met puur ondernemersbloed en visie op korte en op lange termijn (blijkt onder meer uit zijn zelf geschreven businessplannen), ondernemer én manager.
-strategisch: via grondige research het gat in de markt zoeken, en vervolgens evolueren van eenmanszaak naar internationaal actief in een nichemarkt. Ronkende referenties.
-financieel: goed onderbouwd, financieel kerngezond en herinvesteren van winsten.
-corporate governance: open voor advies en bijstand van derden
-creativiteit: zoeken naar en vinden van een unique selling proposition.
De jury stond onder voorzitterschap van Karel Cambien, senior journalist bij Roularta Media Group, sinds 1989 vaste coverwriter van Voka-magazine Ondernemers in West-Vlaanderen en auteur van diverse boeken over ondernemerschap.
In de jury zetelden ook Lieven Coen (participatiemaatschappij Vectis) en ondernemer Wim Matthys (Matthys Group, Desselgem) die met hun ervaring, competentie en visie op ondernemerschap een toegevoegde waarde betekenden bij de objectieve beoordeling. De jury besliste met unanimiteit van stemmen en wenst Mirko Savic van harte te feliciteren met deze waardevolle onderscheiding die voor de 25e keer werd toegekend.
De organisatie van de Gouden Lasso wenst de drie kandidaten te feliciteren met hun nominatie. De genomineerden, naast Savic Engineering waren dit Bekaert Technics en Vision Engineering, werden gekozen uit een longlist van negen bedrijven. Tijdens het avondfeest in t klokhof in Marke kaapte Bekaert Technics de publieksprijs weg.
Elk jaar organiseren in Desselgem, tientallen medewerkers van vele verenigingen samen een grootse ontvangst van sinterklaas voor een 400-tal kinderen. Dit vindt al voor de 24ste keer plaats en gaat weer door onder de vorm van een spel- en theaterproject «Over Schimmels en Schouwen» op verschillende plaatsen in het centrum van Desselgem.
Een samenwerking van verschillende mensen die met ideeën speelt en deze wil waarmaken. Allemaal om onze kleine medemensen een fantastische dag te bezorgen.
Dit jaar verwelkomen we de sint op het kerkplein en gaan we in stoet naar de stedelijke basisschool van Desselgem op zondag 27 november 2011 vanaf 14.00u.
Met dit laagdrempelig en toch kunstig Sintfeest - willen we alle kinderen (over rang of stand heen) gratis laten deelnemen aan het feest ; - willen we het uniek feest voor zoveel mogelijk kinderen met zijn verrassend onthaal, gevarieerde activiteiten en originele uitzwaai, verder in de toekomst alle kansen bieden! - willen we de toelage van 1250 euro van Stad Waregem omzetten in een artistieke culturele meerwaarde - willen we onrechtstreeks de Welzijnschakels en t Kelderde ondersteunen
Het thema van 2011: Sint is de sigaar Sinterklaas komt in 2011 vanwege de crisis toe met de Belbus. Het is voor iedereen slechte tijd en de Sint past zijn vervoer aan. Maar het blijde intrede in Desselgem wordt abrupt stopgezet door een politie-interventie. Er zijn de laatste tijd veel speelgoeddiefstallen en zelfs Sinterklaas wordt verdacht van diefstal. Als dat maar goed afloopt....
Plaatselijk afvallen en tegelijkertijd je hart laten spreken! Zultenaar Jimmy Coopman vraagt jouw hulp, steun Music For Life!
Studio Brussel luisteraars weten dit al, dit jaar is de laatste editie van Het Glazen Huis. Zij steunen de actie van het Rode Kruis. Jaarlijks sterven 1,5 miljoen kinderen aan diaree en het Rode Kruis wil hier iets tegen doen! Meer weten klik hier.
Ook Coach Jimmy Coopman liet dit nieuws niet zomaar passeren. Hij organiseert Biosignature Modulation metingen ten voordele van music for life. Dit is een vetmeting op 12 plaatsen op je lichaam, die niet enkel jouw vetpercentage, maar ook je hormonenbalans en gezondheid in kaart brengt. Dat jouw hormonenstelsel zeer krachtig is als het om je welzijn gaat, dat weet je al. Dus doe dit aan jezelf cadeau en steun bovendien een goed doel!
Deze meting gaat door op afspraak op donderdag 17 nov tussen 16 en 21u en op volgende zaterdagen : 26 nov, 3 dec en 17 dec. Tussen 09 en 17u. Deze meting duurt ongeveer 20 minuten en kost 15. Dit bedrag gaat integraal naar Music For Life! Wil je meer geven, dan mag dat natuurlijk. In de week na jouw meting ontvang je een evaluatie en specifieke tips volgens jouw profiel. Zo hoef je in januari geen voornemens meer te maken. Inschrijven kan telefonisch op 0474/48.42.54 of via de website (zie link onderaan) of via email: jim.cpmn@gmail.com
Kan je er niet geraken op bovenstaande data, maar je wil wel je hart laten spreken? Stort dan je gift op rekening nummer : IBAN BE93 0000 0065 6667 van het Rode Kruis met de mededeling GIFT-MFL-407.
Jimmy is Personal Trainer gespecialiseerd in afslanking. Hij maakt gebruik van een revolutionaire methode, genaamd: Biosignature Modulation. Dit systeem steunt op 4 pijlers: Personal Training, voeding, aanpassing van de levensstijl en voedingssupplementen op maat. Deze aanpak is gebaseerd op de correlatie tussen de plaats waar je vet opslaat en je hormonenspiegel. Om dit te leren ging Jim vorig jaar in de leer bij grondlegger en topcoach Charles Poliquin. Klanten op dit programma verliezen 6 tot 12 kg vet op 12 weken. Ook in de wetenschappelijke literatuur is hier heel wat over te vinden. Bijvoorbeeld: vetopslag op de buik is gelinkt aan het stresshormoon cortisol. Het doel van dit systeem is dus om op een natuurlijke manier jouw hormonen terug in balans te brengen. Het directe gevolg hiervan is dat je plaatselijk afslankt, beter slaapt, meer energie hebt en je risico op welvaartsziekten opmerkelijk verkleint. Meer weten: http://musicforlife.rodekruis.be/ * klik hier. www.jimmycoopman.com/music-for-life/* klik hier.
WAREGEM: N-VA met eigen lijst naar gemeenteraadsverkiezingen
N-VA Waregem met eigen lijst naar gemeenteraadsverkiezingen
De N-VA zal in oktober 2012 ook in Waregem met een eigen lijst deelnemen aan de gemeenteraadsverkiezingen. Door met een eigen lijst aan de volgende gemeenteraadsverkiezingen deel te nemen, willen we de Waregemse kiezer de mogelijkheid bieden een duidelijke keuze te maken. Het nationale succes van de N-VA en de sterke bestuursploeg waarover de afdeling ondertussen beschikt, moeten dit mee mogelijk maken. De afdeling gaat deze nieuwe uitdaging dan ook met veel enthousiasme aan.
Afdelingsvoorzitter Steven De Bel: De reacties van velen en het groeiende ledenaantal van N-VA Waregem sterken ons in de opinie dat wij onze boodschap beter zelf uitdragen. De beslissing om op eigen kracht naar de kiezer te trekken vergt echter heel wat werk en organisatie. Daarom ook de warme oproep in ons eerste huis-aan-huisblaadje dat vandaag in de bussen ligt: wie zich geroepen voelt om mee te helpen aan de realisatie van en het ontwikkelen van de N-VA standpunten in Waregem, contacteer ons vrijblijvend!
In 2006 stond Marianne Verbeke als verruimingskandidaat op de CD&V-lijst. Dit engagement werd beloond met een mandaat in de OCMW-raad. Vanaf deze maand zetelt Marianne niet langer bij de CD&V - meerderheid, maar als N-VA mandataris in de oppositie.
Marianne Verbeke: Aangezien de N-VA Waregem straks met eigen lijst zal opkomen, is het evident dat de wegen zich nu splitsen tussen CD&V en ikzelf als N-VA-er. Ik heb me bij deze fractie in het OCMW heel goed in mijn vel gevoeld; we waren collegas die elkaar respecteerden en heb altijd mijn persoonlijke inbreng kunnen doen. Vanaf de eerstvolgende OCMW-raad zal ik zetelen als N-VA mandataris en dit vanuit de oppositie. Weliswaar fysisch een andere opstelling maar mijn inzet en betrokkenheid blijven op hetzelfde niveau. Ook kan ik rekenen op een nieuw bestuur bij de N-VA die zal klaarstaan aan de zijlijn- met raad en daad indien nodig.
Meer info?
Voorzitter Steven De Bel: 0498/ 77 38 86 of waregem@n-va.be
DESSELGEM: Gudrun Vandoorne aan het roer van Eutropius
Op vrijdag 28 oktober werd in Heule de nieuwe brouwerij Eutropius geopend. De brouwerij dankt zijn naam aan de Heulse patroonheilige Eutropius. De nieuwe biertjes worden in eerste instantie de First Angel, een fris blondje, en het Stout Bruintje. Aan de roerstok staat Gudrun Vandoorne uit Desselgem en gekent van Brouwerij 't Gaverhopke uit Harelbeke.
Eutropius zal in eerste instantie vooral in België bier verkopen, maar denkt ook aan export. Er is ook een proefzolder. 'Tweewekelijks op donderdagavond organiseren we thema-avonden', weet medevennoot Bernard Vandamme, die samen met zijn goede vriend Alain Debusschere de zaak opstartte. 'Op zaterdagnamiddag zijn er om de veertien dagen degustaties. Groepen zijn op afspraak welkom voor een bezoek aan de brouwerij. Naast de brouwerij komt op termijn ook een winkel, met speciale en vooral lokale bieren.'
"Job*Rock 2011 was een absoluut succes. Meer dan 2800 bezoekers, bijna 800 bezoekers meer dan de editie 2010, vonden hun weg naar de Kubox in Kuurne voor de driedaagse die bestond uit een jobbeurs, een comedyavond en een muziekfestival.
De jobbeurs op donderdag behoort immers tot de grootste in Vlaanderen. Vijftig bedrijven waren present om de werkzoekenden te ontvangen. De respons op de jobbeurs was dan ook enorm groot. De kaap van de 1000 bezoekers werd ruimschoots overschreden.
Op vrijdagavond stond een comedyavond met Bert Gabriëls op het programma. De komiek, gekend van het Canvasprogramma Zonde van de Zendtijd werkt momenteel aan zijn nieuwe zaalshow "Druk, druk, druk!", die in januari 2012 in premiere gaat. De try-out lokte ruim 250 bezoekers.
En tot slot was er op zaterdag het muziekfestival die meteen het absolute hoogtepunt was van de driedaagse. Met internationale acts als Dog Eat Dog, The Opposites en Puggy was het festival volledig uitverkocht. De driedaagse verliep zonder enig incident en de organisatoren kunnen dan ook terugblikken op een meer dan geslaagd evenement", aldus Bert Debrouwere
ACV organiseert een zwarte-puntenfietstocht in Waregem
Moet het ACV zich bezig houden met themas die niet direct te maken hebben met tewerkstelling of sociale zekerheid? Hierover zijn al heel wat discussies gevoerd. Toch gaat het ACV er van uit dat ook andere themas die te maken hebben met de leefwereld van de werknemers aandacht verdienen. Zo ondervinden werknemers dagelijks op de weg van het naar het werk de gevolgen van een goede of slechte aanpak van de mobiliteit. Wat gevolgen heeft voor het veilig en tijdig aankomen op de werkplek, stress, enz.
Omdat het ACV stem wil zijn van de werknemers, besloot het ACV van Waregem om in de loop van september (voornamelijk via mail) een bevraging te doen onder zijn leden. Op korte termijn reageerden meer dan 20 mensen. Op basis van deze reacties werkte het ACV van Waregem een fietstocht uit. Deze voert de deelnemers langs 24 zwarte punten in Waregem. Met deze fietstocht wil het ACV stilstaan bij deze knelpunten in Waregem en bij de voorgestelde oplossingen die de deelnemers aan de bevraging aanbrachten. Het ACV hoopt dat de aangebrachte opmerkingen met aandacht zullen bekeken en besproken worden door de gemeentelijke verkeerscommissie.
De fietstocht gaat door op 30 oktober en start om 14u30 aan het Dienstencentrum van het ACV. Wie op voorhand inschrijft,wordt vanaf 14u verwelkomd met koffie en taart.
Buren bij Kunsternaars ook bij Jozefa Seynaeve Bijna 1.300 kunstenaars nemen deel aan Buren bij kunstenaars De Provincie West-Vlaanderen organiseert dit jaar voor de achtste keer Buren bij kunstenaars open-atelierdagen. Op vrijdag 14, zaterdag 15 en zondag 16 oktober 2011 nemen 1.275 kunstenaars uit de hele provincie deel aan het evenement. Dit zijn 119 kunstenaars meer dan vorig jaar. Samen stellen ze 900 ateliers open. De toegang is overal gratis.
Ook bij Jozefa Seynaeve, Mullemstraat 1, Sint-Eloois-Vijve zijn er terug open atelierdagen en dat op zaterdag 15 en zondag 16 oktober telkens van 14.00 tot 18.00 uur Iedereen is er van harte welkom voor een bezoekje met koffie. Bezoekers kunnen er Acrylschilderijen, Ikonen geschilderd op tradionele manier met vidofilm en Keramiekwerken van Jozefa bewonderen.
Het ACV van Desselgem-St. Eloois-Vijve organiseert in de week van 17 tot 21 oktober een Groene Week. Hermee zet deze lokale ACV-afdeling een resolutie van het ACV, gestemd op het Nationale Congres van vorig jaar, om in een concreet initiatief. Deze resolutie zegt immers dat het ACV zijn leden en de brede bevolking wil aanzetten tot meer ecologisch investeren en een meer ecologische levenswijze. Daarom organiseert het ACV van Desselgem-St. Eloois-Vijve diverse bedrijfsbezoeken aan ondernemingen die op één of andere manier speciale aandacht hebben voor het milieu én een heus milieudebat.
De bedrijfsbezoeken vinden plaats bij *A&S Energy (Spano)te Oostrozebeke (energieopwekking uit niet te recycleren houtafval) op maandag 17 oktober om 14u *Enfinity te Waregem (verkoop, verhuur en plaatsing zonnepanelen)op maandag 17 oktober om 17u30 *Imog (afvalverwerking)te Harelbeke,op dinsdag 18 oktober om 18u, *Renson te Waregem (energievriendelijke systemen van ventilatie en zonnewering) op woensdag 19 oktober om 13u30 *Boss Paints te Beveren-Leie (milieuvriendelijke verfproducten en productieproces) op donderdag 20 oktober om 14u.
De groene week wordt afgesloten met een groots opgevatte debatavond op vrijdag 21 oktober om 19u30 in het P.O.C., Nieuwstraat 20 te Desselgem. Deelnemers aan het debat zijn Ann Vermorgen (nationaal secretaris ACV), Wouter Van Besien (nationaal voorzitter Groen!), Bogdan Vandenberghe (algemeen secretaris 11.11.11) en Rik Soens (voorzitter Imog).
Wie wenst in te schrijven voor één van de bedrijfsbezoeken kan dit doen doen via e-mail : groeneweek@acv-csc.be of via telefoon 056/60.45.73.
Op vandaag beschikt 60% van de Belgische gezinnen over een internetaansluiting.
In absolute cijfers blijkt dat 2,8 miljoen van de 3,4 miljoen actieve Belgische internetaansluitingen toebehoren aan de gezinnen. We kunnen dus met recht en rede stellen dat e-mailen en surfen op het internet gekende werkwoorden zijn, die bijna dagelijks in de mond genomen of uitgeoefend worden.
Maar het internet is de laatste jaren erg veranderd. Sociale websites zoals Facebook, Netlog, Twitter en websites als YouTube, tweedehands.be en Wikipedia zijn aan een echte opmars bezig. Je kan er je vrienden of familie ontmoeten, ze vormen een platform om af te spreken met gelijkgestemden, je kan er fotos en videos delen, afspraken maken, dingen kopen of verkopen en zoveel meer. De mogelijkheden zijn enorm.
Maar ondanks de mogelijkheden die een sociale website zoals Facebook biedt, stellen we vast dat slecht een beperkt deel van de 4,8 miljoen Belgische Facebook-accounts daadwerkelijk actieve profielen zijn. Vele profielen leiden een statisch bestaan.
Oorzaak van de vele statische accounts is het ontbreken van de nodige kennis om volop gebruik te kunnen maken van dit sociale netwerk. Dit geldt evenzo voor Twitter, Netlog, You Tube, Curieus, een progressieve, moderne en dynamische sociaal-culturele vereniging voor volwassenen, wil met het opzet van de internetklassen van KLIK hierin een helpende hand bieden.
Tijdens de KLIK- internetklassen willen we iedereen kennis laten maken en leren omgaan met dat nieuwe internet!. Tijdens een 4-tal sessies van 2.5uur worden de deelnemers op een actieve manier ingewijd in de geheimen van facebook, twitter, youtube, kapaza, wikipedia, Gezien het succes van de KLIK-internetklassen, 500 deelnemers in Kortrijk, organiseren we in Waregem onmiddellijk 2 series van 4 sessies.
De lessen gaan door op woensdag 9,16,23 en 30 november, de eerste groep van 14u tot 16.30u en de tweede groep van 19u tot 21.30u
Leslocatie is het Koninklijk Atheneum, Westerlaan, Waregem. Iedereen die een internetaansluiting en een e-mailadres heeft kan deelnemen. Het aantal deelnemers per groep is echter beperkt tot 10. De inschrijvingskost bedraagt 25 (voor de 4 sessies samen) hierin is alles inbegrepen: lesgever, 1 computer/deelnemer,
Inschrijven kan bij Carlos Demunter, carlos.demunter@skynet.be Info: Mario Verhellen, 0495548922
Tussen de gemeenteraadsverkiezingen en vandaag liggen nog een goede 380 dagen of iets meer dan 9000 uur. Stilletjes aan wordt gedacht aan het uitwerken van een programma en het opmaken van een kandidatenlijst.
M.b.t. de sp.a kandidatenlijst kunnen wij u volgende meedelen Naast de eerdere aanduiding van Guy Adams als lijsttrekker en Freddy François als lijstduwer besliste het sp.a bestuur dat uittredend gemeenteraadslid Mario Verhellen de 32ste plaats zal innemen op de kandidatenlijst. De bedoeling is dat Mario Verhellen samen met Freddy François zal fungeren als lijstduwerstandem.
Mario Verhellen is bijzonder tevreden met de beslissing van het bestuur hij verwoordde het zo . Op vandaag staat op mijn gemeenteraadsteller 15 jaar actieve dienst en ik wil daar nog een aantal jaar zien bijkomen. Maar ook al word ik de komende maanden nog maar (of al) 40 jaar, ik wil de vernieuwing en verjonging van het sp.a bestuur en de mandatarissen niet in de weg staan! We moeten nieuwe en jonge mensen alle kansen geven om zowel binnen het bestuur en/of als mandataris van de sp.a zich te kunnen ontplooien. Persoonlijk denk ik dat nieuwe en jonge mensen binnen het sp.a bestuur voldoende kansen krijgen om hun ding te doen . Ik wil hen ook die kansen geven als kandidaat voor de gemeenteraadsverkiezingen Ik wil mensen als Nancy, Kenneth, Niels, Tom, Kimberly, Joy, Saidjah, Kurt .... de kans geven om zich vanuit een zichtbare plaats aan de kiezer voor te stellen. Ik ben ervan overtuigd dat hen, indien ze de komende maanden keihard werken en zich voluit geven tijdens de campagne, op 14/10/2012 een mooi resultaat te beurt kan vallen. Ik aanvaard met plezier het voorstel van het sp.a bestuur om de 32ste plaats in te nemen op de sp.a kandidatenlijst. Het is voor mij zelfs een eer en genoegen om samen met Freddy de sp.a lijst naar een goed resultaat te duwen. Dat is goed voor de sp.a maar, vooral goed voor de Waregemnaar Want de Waregemnaar hoeft niet langer een stadsbestuur dat te vaak aan windowdressing doet en van het organiseren van feesten haar prioriteit maakt! De Waregemnaar verdient een stadsbestuur dat dagdagelijks keihard werkt . om eindelijk meer betaalbare woningen te realiseren, om voor een betere-vlottere en veiliger mobiliteit te zorgen, om een gezondere en groenere woonomgeving te voorzien, om voor een betere en toekomstgerichte ouderenzorg te zorgen,
De positieve reacties van vorig jaar stimuleerden de organisatoren voor een tweede editie van Rock Desselgem in jeugdhuis Jakkedoe. Op 1 oktober worden dan ook 5 jonge bands losgelaten om hun kunnen te tonen op het podium in het jeugdhuis. Variatie is troef blijkt al uit de aangeboden affiche van dit minifestivalletje. Dit past perfect binnen de doelstellingen van het jeugdhuis.
Hannes Vervaeke, de voortrekker van het evenement windt er geen doekjes om: "Wij gaan voor een mix van genres, gebracht in een variatie van jonge ervaren en minder ervaren muzikanten. De leeftijden variëren van 18 tot 25 jaar. Onder andere de groepen Scutigera, The Band of Willies en De Syndromen willen we zeker de podiumkans geven die ze verdienen." Meteen noemt Hannes al bands die op gebied van genre geheel uit elkaar liggen. "Scutigera brengt Metal en De Syndromen wagen zich wonderwel aan Nederlandstalige Blues en Country Rock. The Band of Willies houdt het midden tussen de twee met Blues-Rock. Eén van de headliners, The Cold Facts, speelt dan weer Punkrock. Belangrijk is ook dat de groepen enkel eigen werk spelen," vult Femke Cnudde, tweede stuwende kracht, aan.
Het ligt niet in de ambitie van de organisatoren om ooit een groots festival te worden. Niettegenstaande blikken zij reeds vooruit naar 2012, waar ze terug net iets groter zullen mikken. "Maar we blijven realistisch," verduidelijkt Hannes. "We wachten het succes van deze editie af om volgend jaar eventueel een zaal af te huren. We willen ook doelbewust de prijzen democratisch houden. Entree blijft gratis, en voor de pintjes zullen allesbehalve de woekerprijzen van de grote festivals gehanteerd worden."
Rock Desselgem vindt plaats in jeugdhuis Jakkedoe vzw, in de Nieuwstraat in Desselgem. De eerste band start op 1 oktober rond 18u en gezien er geen entree gevraagd wordt geldt het principe: 'Vol is vol.'